Ontdek het 130 jaar oude verhaal van Holzhaus
Holzhaus de Mof
Ferdinand Holzhaus, een Duitse immigrant, ging vanaf 1885 rond in de jordaan, en verkocht werk en ondergoederen vanaf zijn handkar. Zijn magazijn “Kleeding magazijn Koningin Wilhelmina” gevestigd op de Haarlemmerdijk, kreeg zijn bijnaam: De Mof. Deze winkel bestaat nog steeds onder dezelfde naam, en is nog altijd gericht op werkkleding. In verband met deze gevoelige term in de tijd van de oorlogen, werd hier het logo van een hand-mof aangehangen.
Ferd. Holzhaus jr. naar Haarlem
Een van de zonen van de oprichter: Ferdinand Holzhaus jr. (hij werd destijds Ferry genoemd) begon een eigen zaak in de Generaal Cronjéstraat in Haarlem in 1932. Deze zaak heette dan ook 'Ferd. Holzhaus'. In die tijd was de winkel, net als die op de Haarlemmerdijk, volledig gericht op werkkleding. Denk dan aan overalls, werkjassen, werkbroeken en werkschoenen. Toen de spijkerbroek vanuit Amerika naar Nederland kwam, was het van origine een werkbroek en het kwam dan ook in dit soort winkels terecht.
De groei in de tijd van Wout Kroon
Ferdinand zelf heeft de winkel overgedragen aan Wout Kroon (Toendertijd de bedrijfsleider van de winkel). Wout heeft jarenlang ook een kinderkledingwinkel in de Cronjéstraat gehad, ook onder de naam Ferd. Holzhaus.
Onder de leiding van Wout is de winkel veel uitgebreid en groter geworden. Langzaam is de winkel door deze jaren heen getransformeerd van werkkleding tot vrijetijdskleding. Net als dat de jeans dat deed. Het was ook in deze tijd dat de spijkerbroek een steeds groter aandeel werd van het assortiment. Hierdoor zijn wij een 'blauwe winkel' geworden, gespecialiseerd in jeans.
De huidige generatie
De denimspeciaalzaak 'Holzhaus' zoals wij hem vandaag de dag kennen is al meer dan 30 jaar eigendom van Marko Holt, en later ook van zijn vrouw Yvonne.
De winkel is in deze jaren enorm veel veranderd, maar geschiedenis die de winkel met zich meedraagt is overal terug te vinden in de winkel zelf. Wij hechten nog steeds veel waarde aan het verlenen van goede service, en net als vroeger maken wij nog steeds je broek direct gratis op maat en krijgt iedereen een kopje koffie.
Marko heeft veel samen met Wout gedaan om de winkel te blijven vernieuwen, en te zorgen dat er altijd goede heren en jeans collecties waren. Gedurende een periode van 19 jaar heeft Marko ook nog een tweede Holzhaus gehad in winkelcentrum Schalkwijk.
Sinds Yvonne erbij is gekomen is ook de dames afdeling uitgebreid. en sinds die tijd hebben Marko en Yvonne de winkel veranderd tot de 'Multibrand Boutique' zoals we die nu kennen. Waarbij nog steeds de blauwe wand (jeanswand) onze kracht is, maar waar we daarnaast ook focussen op het aanbieden van een diversiteit aan leuke collectie-merken voor dames en heren.
De toekomst als familiebedrijf
De volgende generatie (de dochter van Marko & Yvonne) zit in het bedrijf zal de winkel gaan overnemen. De winkel zal blijven vernieuwen, net zoals we dan nu doen, en de kracht waar wij bekent om staan zal blijven!
Op het moment werkt ze samen met haar ouders en het team hard om elke dag voor jullie klaar te staan, en dat ze dat zo met elkaar kunnen doen zijn zij enorm dankbaar voor!
Op korte termijn zullen jullie veranderingen in de winkel gaan zien doordat we de winkel zelf gaan verbouwen/vernieuwen en enkele Shop-in-Shops in de winkel gaan plaatsen. Ook is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van het toekomst perspectief. Één van onze doelen is om in 2032 officieel Koninklijk Hofleverancier te worden (als een bedrijf 100 jaar bestaat). Kortom, stay tuned!
Archief Cronje
Slide > voor Holzhaus Cronje door de jaren heen
Archief Campagnes
Slide > voor campages, logo's en posters door de jaren heen
Archief Haarlem
Slide > voor oude etalages, en campagnes in de stad